Muzealnicy z Wilanowa, Warszawy, Krakowa, Konina, Legnicy, a także z Białegostoku i Bydgoszczy uczestniczyli w Kazimierzu nad Wisłą w IV Ogólnopolskich Warsztatach Złotniczych dla Muzealników. Organizatorem spotkań jest Muzeum Sztuki Złotniczej oddział Muzeum Nadwiślańskiego.
IV Ogólnopolskie Warsztaty Złotnicze dla Muzealników w Kazimierzu odbywały się od 7 do 13 maja w oparciu o unikatowy zespół blisko 300 zabytkowych narzędzi, maszyn, urządzeń, wzorników, stanowiących wyposażenie dawnego warsztatu złotniczego, które kazimierskie Muzeum Sztuki Złotniczej pozyskało kilka lat temu od rodziny złotników krakowskich, założonej w 1858 roku przez Wacława Głowackiego, znanego złotnika, medaliera i miłośnika Krakowa.
- Muzeum Sztuki Złotniczej, jako jedyne o takim profilu muzeum w Polsce, organizując te działania warsztatowe, stwarza możliwość poszerzenia dotychczasowej wiedzy muzealników; historyków sztuki i konserwatorów zajmujących się w swej profesji zabytkami sztuki złotniczej, poprzez teoretyczne i praktyczne zapoznanie ich z zagadnieniami warsztatowymi dawnego złotnictwa, z dawnymi technikami złotniczymi oraz z tematyką znaków występujących na zabytkowych srebrach – mówi Aniela Zinkiewicz-Ryndziewicz kierownik Muzeum Sztuki Złotniczej w Kazimierzu. – Tego rodzaju wiedza jest niezbędna przy opracowaniu naukowym, określaniu proweniencji czy datowaniu wyrobów dawnego złotnictwa, a programy studiów nie uwzględniają tej problematyki w należytym zakresie. Celem warsztatów jest także wymiana doświadczeń dotyczących różnych aspektów tej tematyki między uczestnikami oraz pomoc w rozwiązywaniu konkretnych problemów, jakie napotykają muzealnicy podczas pracy z zabytkami.
Warsztaty prowadzili, podobnie jak w latach ubiegłych, wybitni znawcy dawnego złotnictwa: Michał Gradowski – historyk sztuki, współtwórca i wieloletni kustosz Muzeum Sztuki Złotniczej, autor wielu niezwykle cennych publikacji i opracowań naukowych dotyczących dawnego złotnictwa oraz Jacek Rochacki – artysta plastyk i złotnik, mający również swój udział w tworzeniu Muzeum Sztuki Złotniczej, autor tekstów i programów edukacyjnych realizowanych w kraju i za granicą, z zakresu teorii praktyki sztuki złotniczej. Z wykładem wystapiła również dyrektor Okręgowego Urzędu Probierczego w Warszawie Maria Magdalena Ularczyk, a pracowanicy tegoż urzędu podzielili się z uczestnikami warsztatów swoim doswiadczeniami z zakresu cechowania srebra.
Fot. Z archiwum Muzeum Sztuki Złotniczej
w Kazimierzu Dolnym
Skomentuj
Dodawanie komentarza
Trwa dodawanie komentarza. Nie odświeżaj strony.