Skomentuj (1)
Komentarze
-
Swietna wystawa, polecam!
Ponad sto prac najwybitniejszych grafików tworzących na początku XX wieku można oglądać na wystawie „Młoda Polska i okolice” w Kamienicy Celejowskiej. To kontynuacja ekspozycji „Białe, czarne i w kolorze” prezentowanej tu latem.
Wystawa “Mistrzowie grafiki polskiej 1900-1939, odsłona druga: Młoda Polska i okolice” to kontynuacja wystawy „Białe, czarne i w kolorze. Mistrzowie grafiki polskiej”, która w Kamienicy Celejowskiej gościła latem. Na obecną drugą część wystawy złożyło się około 120 prac czołówki polskich grafików I połowy XX w. Znajdziemy tu prace takich artystów jak: Karol Frycz, Leon Wyczółkowski, Feliks Jasieński, Kazimierz Sichulski, Witold Wojtkiewicz, Feliks Konieczny, Wojciech Weiss czy Józef Pankiewicz.
Różnorodna jest tematyka prezentowanych prac. W niejako centralnym miejscu umieszczono grafiki, które łączy wspólna nazwa „Teka Melpomeny”, ukazujące karykatury najwybitniejszych aktorów krakowskich w ich charakterystycznych rolach. Wśród nich jest świetna karykatura Stanisława Bronicza uwiecznionego przez Stanisława Rzeckiego w sztuce Szekspira "Kupiec wenecki" czy Jadwigi Mrozowskiej jako Anastazji w sztuce Elizy Orzeszkowej – autorem tej ostatniej jest oscylujący pomiędzy ironią a melancholią - Witold Wojtkiewicz.
Nie brak tu także motywów młodopolskich. Namiętna akwaforta Włodzimierza Błockiego „Pocałunek i śmierć” przywołuje popularny topos śmierci, która pojawia się także w grafice Józefa Mehoffera „Zuchwały ogrodnik”. Obie grafiki to przykład młodopolskiej odmiany dance macabre.
Piękna secesyjna linia dominuje na kolorowej grafice Siedleckiego „Plejady”, a także na wykonanej techniką suchej igły i rulety pracy Stanisława Brandela „Narodziny perły”.
Prócz tego pejzaże i motywy architektoniczne – w tym widoki Krakowa autorstwa Władysława Skoczylasa, który ostatnie lata spędził w Kazimierzu, i wiele innych. To po prostu trzeba zobaczyć. Polecamy.
Różnorodna jest tematyka prezentowanych prac. W niejako centralnym miejscu umieszczono grafiki, które łączy wspólna nazwa „Teka Melpomeny”, ukazujące karykatury najwybitniejszych aktorów krakowskich w ich charakterystycznych rolach. Wśród nich jest świetna karykatura Stanisława Bronicza uwiecznionego przez Stanisława Rzeckiego w sztuce Szekspira "Kupiec wenecki" czy Jadwigi Mrozowskiej jako Anastazji w sztuce Elizy Orzeszkowej – autorem tej ostatniej jest oscylujący pomiędzy ironią a melancholią - Witold Wojtkiewicz.
Nie brak tu także motywów młodopolskich. Namiętna akwaforta Włodzimierza Błockiego „Pocałunek i śmierć” przywołuje popularny topos śmierci, która pojawia się także w grafice Józefa Mehoffera „Zuchwały ogrodnik”. Obie grafiki to przykład młodopolskiej odmiany dance macabre.
Piękna secesyjna linia dominuje na kolorowej grafice Siedleckiego „Plejady”, a także na wykonanej techniką suchej igły i rulety pracy Stanisława Brandela „Narodziny perły”.
Prócz tego pejzaże i motywy architektoniczne – w tym widoki Krakowa autorstwa Władysława Skoczylasa, który ostatnie lata spędził w Kazimierzu, i wiele innych. To po prostu trzeba zobaczyć. Polecamy.
zobacz wideo:
Anna Ewa Soria,
Skomentuj
Dodawanie komentarza
Trwa dodawanie komentarza. Nie odświeżaj strony.