Prezentowane prace tego dziewiętnastowiecznego francuskiego artysty to mało znane rysunki szpitalne, pochodzące z kolekcji Zygmunta Korusa z chorzowskiej Galerii PLUS. W 1952 r. zostały one przetransponowane na matryce litograficzne przez paryski dom wydawniczy Ferdynanda Mourlota i wydrukowane w nakładzie 1000 sztuk.
Większość prac na kazimierskiej wystawie stanowią rysunki z serii "W cyrku", na których artysta uwiecznił znane ówcześnie postacie paryskiej cyganerii z Montmartru, gdzie miał pracownię.
Henri de Toulouse-Lautrec, właściwie Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec-Monfa (1864-1901), francuski malarz i grafik, jeden z czołowych przedstawicieli postimpresjonizmu. Pochodził ze znanej rodziny arystokratycznej. Studiował malarstwo od 1882 w paryskiej École des Beaux Arts.
Na jego twórczość wywarły silny wpływ dzieła E. Degasa i grafiki japońskie. Odrzucając niektóre z zasad impresjonizmu - studia nad światłem - "tworzył - jak pisze Zdzisław Kępiński w pracy "Impresjonizm" - pełne ekspresji obrazy, rysunki i litografie przedstawiające życie Paryża z końca stulecia, przeważnie sceny i postacie z kawiarń i kabaretów Montmartre’u i z wyścigów konnych, odznaczające się płaską, intensywną plamą barwną, dekoracyjnym konturem i wycinkową kompozycją".
Twórczość Toulouse-Lautreca wywarła silny wpływ na wielu malarzy XX wieku, a zwłaszcza tych tworzących w duchu secesji i ekspresjonizmu oraz na ukształtowanie się nowoczesnego plakatu.