W 1923r. rozpoczął studia w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Tadeusza Pruszkowskiego. Przyjęty został jako „wolny słuchacz”, ukończył bowiem tylko cztery klasy gimnazjum. Wkrótce stał się jednym z najlepiej zapowiadających się uczniów „Prusza”, a w 1925 r. współzałożycielem „Bractwa św. Łukasza”.
Twórczość Jana Wydry bodaj najpełniej oddawała propagowaną przez Pruszkowskiego ideę sztuki wielkiej, opartej na najlepszych tradycjach malarstwa europejskiego XVI i XVII w., sztuki perfekcyjnej warsztatowo, a jednocześnie zrozumiałej, mającej szerzyć kulturę artystyczną w społeczeństwie. Wielkie kompozycje historyczne, religijne, alegoryczne Jana Wydry doskonale realizowały ten program. Ale malował też portrety, okazał się znakomitym pejzażystą, uprawiał rysunek i grafikę, projektował okładki książek i czasopism (m. in. lubelskich „Lucifera” i „Reflektora”.)
Osobny wątek nie tylko w twórczości, ale i życiu Jana Wydry to Kazimierz Dolny. Od 1923 r. bywał tu na plenerach, w latach 1927 -1930 mieszkał na stałe. Z tych lat pochodzi cała seria wrażliwie ujętych pejzaży kazimierskich. Zmagał się z gruźlicą, bezskutecznie. W ostatnich latach życia malował mało i z trudem. Pisał listy – te ostatnie, pisane do żony z sanatorium w Zakopanem późną jesienią 1936 r. to traktaty o sztuce mówiące o ogromnej (choć był właściwie samoukiem) wiedzy na związane ze sztuką tematy (listy te zamieszczone są w katalogu wystawy). Wystawa urządzona w Galerii Letniej Muzeum Nadwiślańskiego jest pierwszą w Kazimierzu prezentacją prac Jana Wydry. Zgromadzono na niej (poza kilkoma pracami) cały zachowany dorobek artystyczny malarza.
Waldemar Odorowski
źródło: www.muzeumnadwislanskie.pl