Wielkanoc to jedno z tych świąt, które ożywia w sensie dosłownym całe Miasteczko. Nabożeństwa Triduum Paschalnego rozgrywają się w przestrzeni nie tylko trzech kazimierskich kościołów, ale przenoszą się w sferę profanum - na ulice, poprzez procesje łącząc wszystkie świątynie. W sferę sacrum włączona zostaje również Góra Trzech Krzyży, gdzie kończy się nabożeństwo wielkopiątkowej Drogi Krzyżowej. Kościół świętej Anny przejmuje rolę Grobu Pańskiego, czemu sprzyja jego położenie w stosunku do Góry Krzyżowej i Fary…
Instalacje Grobu Pańskiego u świętej Anny przygotowuje w tym roku Dobrosław Bagiński – artysta plastyk z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
- Tworząc instalację Grobu Pańskiego chcę zbudować pewną sytuację przeżycia emocjonalnego – mówi Dobrosław Bagiński. – Tu nie chodzi o to, by zaproponować dzieło sztuki – tylko o to, by ci, którzy tu przyjdą, mieli poczucie, że to jest zaadresowane osobiście do nich. I to jest wartość formy otwartej. Buduje się pewien potencjał, pewien kontekst dla myśli, kłopotów, problemów, kołatań sumienia, z którymi się nosi każdy z nas. Forma otwarta nie jest zbudowana środkami narracyjnymi, zostawia miejsce, by każdy, kto przychodzi do Boga z modlitwą, przyniósł tu swoją historię i poczuł sercem, odkrył, że jest to jego osobisty temat.
W tym roku, mimo że artysta twierdzi, że nie lubi aktualizowania wydarzeń biblijnych, wprowadza jednak do instalacji Grobu Pańskiego akcenty katyńskie – w związku z 70 rocznicą mordu w Katyniu.
- Chrześcijaństwo za judaizmem jest religią normatywną – wprowadza odpowiedzialność za własne czyny, wprowadza moralność samoograniczającą – mówi Dobrosław Bagiński. – Postępowanie według zasady, że można robić wszystko, byleby się tylko nie wydało, bo grozi nam zemsta – to moralność barbarzyńska. Chcę uprzytomnić ludziom, że w świecie chrześcijańskim były pewne normy, których być może się wyzbywamy dobrowolnie – jedną z sytuacji, kiedy taka norma została złamana zupełnie, był Katyń. Katyń to symbol śmierci niezawinionej, wychodzącej poza wszelkie konwencje przyjęte w świecie chrześcijańskim. Ta norma mówi, że jeńców się nie morduje. Została tu przekroczona pewna granica. Zbrodnia ta wychodzi poza ramy narodowej straty i żałoby, to jest ludobójstwo nabierające wymiaru podobnego do holokaustu.
Postacią centralną w instalacji Grobu Pańskiego będzie, – jak co roku – figura Chrystusa.
W jaki sposób połączą się pierwiastki biblijne, pytania o Katyń i nasz własny los – zobaczymy w Wielki Piątek 2 kwietnia.
Przestrzeń Grobu
Instalacje Grobu Pańskiego w kazimierskim kościele świętej Anny od lat są wydarzeniem nie tylko religijnym, ale i artystycznym. Skłaniają do modlitwy, do refleksji nad własnym życiem. I śmiercią. W tym roku na pewno nie będzie inaczej.