Muzyczny kod Kuncewiczowej

Udostępnij ten artykuł

Przyzwyczailiśmy się, że Maria Kuncewiczowa to pisarka. A tymczasem była ona również utalentowaną śpiewaczką. Co i jak śpiewała Maria Kuncewiczowa? 15 sierpnia zapraszamy do Kuncewiczówki na doroczne Święto Marii. Początek uroczystości o godzinie 17.

Maria Kuncewiczowa była utalentowaną śpiewaczką o głosie kształconym w konserwatoriach Paryża i Warszawy. Upodobała sobie impresjonistów francuskich: chętnie śpiewała pieśni Debussy’ego i Ravela, ale nagrania koncertowe nie zachowały się. Wielbiciele pisarki od dawna zastanawiali się, jak odczytać „muzyczny kod Kuncewiczowej”. Tajemnicę odsłonią już 15 sierpnia (niedziela) artyści z Akademii Muzycznej w Katowicach: dr Elżbieta Grodzka -Łopuszyńska (sopran) i prof. dr hab. Julian Gembalski (fortepian).

Niezwykły koncert, którego repertuar zamieszczamy poniżej, poprzedzi wykład dr Alicji Szałagan (Instytut Badań Literackich PAN) pt. Poszukiwanie harmonii - Maria Kuncewiczowa w świecie muzyki.

Wykład i koncert przygotowano na tegoroczne "Święto Marii", tradycyjnie obchodzone przez pracowników i gości Domu Kuncewiczów w Święto Matki Boskiej Zielnej i Dzień Wojska Polskiego. Początek uroczystości - o godzinie 17.00.


Maurice Ravel (1875-1937)
Cinq mélodies populaires grecques
I.    Le Réveil de la Mariée
II.   La-bas, vers l’église
III. Quel galant m’est comparable
IV. Chanson des cueilleuses de lentisques
V.   Tout gai!
Sonatine pour piano
I.    Modéré
II.   Mouvement de Menuet
III.  Animé
Claude Debussy (1862-1918)   
Ariettes oubliées (1886-1888)
Ariette I  -  C’est l’extase langoureuse
Ariette II  -  Il pleure dans mon coeur
Ariette III  -  L’ombre des arbres
Trzy utwory z cyklu Kącik dziecięcy:
Doctor Gradus ad Parnassum
Jimbo’s Lullaby
Serenade for the Doll
Aria  Li z oratorium Syn marnotrawny
Paysages belges (1874)
Chevaux de bois
 
Alicja Szałagan – historyk literatury, dokumentalista, bibliograf, pracownik Instytutu Badań Literackich PAN w Warszawie. Badaczka twórczości Marii Kuncewiczowej, doktoryzowała się na podstawie monografii pisarki (wyd. 1995). Nadto autorka opracowania bibliograficznego Polska literatura i kultura literacka w latach II wojny światowej (1992), dwu publikacji z serii Konstelacja „Kultury”: Józef Czapski w wydawnictwach Instytutu Literackiego w Paryżu; Witold Gombrowicz w wydawnictwach Instytutu Literackiego w Paryżu (2007) Współautorka  „Słownika współczesnych pisarzy polskich” seria II; redaktor (wspólnie z J. Czachowską) i autorka  haseł w słowniku biobibliograficznym „Współcześni polscy pisarze i badacze literatury” (t. 1-10, 1994-2007), redaktor i współautorka nowopowstającej serii Polscy pisarze i badacze literatury przełomu XX i XXI w.
 
Elżbieta  Grodzka – Łopuszyńska – absolwentka Akademii Muzycznej  im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie ukończyła z wyróżnieniem klasę śpiewu solowego prof. Stanisławy Marciniak- Gowarzewskiej. Ukończyła także filologię polską na Uniwersytecie Śląskim. Laureatka konkursów wokalnych (m.in. I nagrody na Konkursie Polskiej Muzyki Wokalnej w Katowicach).  Debiutowała na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu w „Don Giovannim” W.A.Mozarta. Współpracuje jako solistka z licznymi zespołami wokalno - instrumentalnymi, symfonicznymi i kameralnymi. Brała udział w polsko-niemieckim projekcie jako solistka Landes Jugend-Orchester pod dyrekcją Klausa Arpa, wykonując m.in. partię Berty w operze „Lorelei” Maxa Brucha. Wykonuje muzykę dawną i współczesną, często podejmuje się prawykonań. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki sakralnej różnych epok koncertując w świątyniach i salach koncertowych w kraju i za granicą. Od 1999 roku koncertuje z Julianem Gembalskim, wykonując, obok muzyki dawnej i współczesnej, również jego utwory i wspólne improwizacje. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe.  Jest pracownikiem naukowym Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie pracuje  na stanowisku adiunkta. W roku 2004 otrzymała stopień doktora sztuk muzycznych.
 
Julian Gembalski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył klasę organów Henryka Klaji oraz Wydział Kompozycji i Teorii. Dalsze studia odbywał w Belgii i Francji (Flor Peeters, André Isoir, Michel Chapuis, Jean Saint-Arroman). Występował z koncertami w Europie i USA, nagrał ponad 30 płyt, w tym pięć z sopranistką Elżbietą Grodzką-Łopuszyńską. W latach 1991-2008  zrealizował cykl nagrań radiowych pt. Antologia Organów na Górnym Śląsku, w którym nagrał ok. 90 organów regionu. Obok działalności  artystycznej i kompozytorskiej zajmuje się pracą naukową i dydaktyczną. Jest autorem licznych publikacji i projektów organów. Laureat konkursów improwizacji fortepianowej i organowej w Gdańsku, Nowej Rudzie i Weimarze oraz licznych nagród (m.in. nagroda im. Korfantego, im. Ligonia,  nagroda „Lux ex Silesia”. Odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem „Pro Ecclesia et Pontifice”.  Julian Gembalski jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów i pełni funkcję Kierownika Katedry Organów i Klawesynu. W latach 1996-2002 był Rektorem swej uczelni. Jest założycielem pierwszego w Europie środkowo-wschodniej muzeum organów. Od wielu lat Archidiecezjalny Wizytator organów i organistów.

Źródło: Muzeum Nadwiślańskie

Data publikacji:

Autor:

Komentarze