Mecenasom kultury

Udostępnij ten artykuł

W ubiegły wtorek przed kościołem świętej Anny dokonano uroczystego odsłonięcia  tablicy mecenasów Centrum Sztuki Sakralnej, które działa w tym właśnie kościółku przy Lubelskiej. Zebrani mieli okazję uczestniczyć także w wernisażu wystawy twórcy Sceny Plastycznej KUL, Leszka Mądzika, zatytułowanej "Sacrum w fotografii Leszka Mądzika".

Odsłonięcie tablicy upamiętniającej sponsorów Centrum Sztuki Sakralnej w kościele świętej Anny - Zakłady Azotowe w Puławach oraz Eurotecnicę w Mediolanie - odbyło się w obecności przedstawicieli kościoła parafialnego, władz samorządowych oraz mieszkańców miasta, w tym młodzieży szkolnej. Symbolicznego odsłonięcia tablicy dokonali przybyli na uroczystość reprezentanci mecenasów sztuki - prezes zarządu Zakładów Azotowych "Puławy" S.A. - Zygmunt Kwiatkowski wraz z członkiem Zarządu - Włodzimierzem Karpińskim, którzy również dokonali otwarcia wystawy fotografii Leszka Mądzika.

"Sacrum w fotografii Leszka Mądzika" to wystawa niezwykła. Przede wszystkim bardzo skromna, ale i bardzo wymowna. Idealnie - i tematycznie, i kolorystycznie - wtapia się w przygotowane do renowacji wnętrze kościółka. Sacrum na zdjęciach Mądzika to przede wszystkim tajemnica przemijania, któremu nieuchronnie podlegają i ludzie, i przedmioty. Wiele zdjęć pokazuje piękno cmentarnych rzeźb naznaczonych upływem czasu, czasem zestawionych z zielenią liści - symbolu - odradzającego się wciąż i niejako na przekór - życia. Uderzająco piękne jest zdjęcie drewnianej Madonny z Płocka, z twarzy której powoli znikają ślady dawnej piękności wraz z łuszczącą się polichromią...

Prezentowane zdjęcia nie są ogromnych formatów - wyeksponowane dyskretnie - zdają się zgodnie koegzystować z dotychczasowym wyposażeniem kościółka świętej Anny. Zwiedzający początkowo może być zaskoczony niewielkimi rozmiarami wystawy, ale kiedy jego wzrok przyzwyczai się - zaczyna zauważać kolejne zdjęcia zawieszone w miejscach oczywistych - pomiędzy znakami drogi krzyżowej - bo i ślady cierpienia ludzi, ale i przedmiotów - są uwiecznione obiektywem Leszka Mądzika.

- Wystawa ta to zaledwie fragment większej całości - kolekcji zdjęć wykonanych w ciągu ostatnich pięciu lat przy okazji podróży z teatrem. - powiedział Leszek Mądzik - Często na zdjęciach pojawia się cmentarz jako miejsce refleksji, albowiem nie jest to miejsce tragiczne, minorowe. W Brazylii zobaczyłem, że uroczystość Wszystkich Świętych to optymistyczna sytuacja - brak tej minorowości, nie ma tragizmu. Odtąd szukam tego, że cmentarz niesie właśnie refleksję, że śmierć i przemijanie to naturalna kolej losu.

Wystawa niejako rozpoczyna lubelskie obchody jubileuszu 35 - lecia pracy artystycznej Leszka Mądzika.

Data publikacji:

Autor:

Komentarze