Jak powinno wyglądać logo miasta Kazimierz Dolny? Zapewne każdy z nas ma swoją własną wizję. W środę 9 marca zaprezentowane zostało logo Miasteczka, zaprojektowane przez lubelskiego grafika - Jarosława Koziarę. Artysta jest autorem kilkuset okładek płyt, książek, plakatów i znaków graficznych, od lat współpracuje z "VooVoo". Jarosław Koziara jest również autorem innego, znanego nam już logo związanego z Kazimierzem Dolnym - Festiwalu Filmu i Sztuki “Dwa Brzegi”,
- Logo powstało przy współpracy merytorycznej z Kancelarią Doradczą Synergia, która czuwała nad spójnością symboliki znaku z założeniami strategicznymi marki miasta – mówi Dorota Szczuka z Urzędu Miasta w Kazimierzu Dolnym.
Jak powszechnie wiadomo, oficjalnym administracyjnym znakiem każdego miasta jest jego herb. Po co więc Kazimierzowi Dolnemu logo? Logo jest wobec herbu miasta znakiem uzupełniającym. W pewnym sensie jest odzwierciedleniem marki miasta i w odróżnieniu od herbu jest wykorzystywane do celów promocyjnych, marketingowych, reklamowych i zastosowania komercyjnego.
- Głównymi atutami logo jako znaku powinny być: prostota, łatwość w zapamiętaniu i działanie na skojarzenia – tłumaczy Dorota Szczuka. - By spełniało swoje zadania, powinno być jak najprostsze, rzucające się w oczy i wyróżniające się spośród innych. Dobrze, gdyby zawierało w sobie nośną i wyraźną metaforę, wtedy przyciąga podwójnie - budzi ciekawość i jest pretekstem do opowieści.
Jak zaznacza Dorota Szczuka, logo każdego miasta powinno być wyprowadzone z jego charakteru, oddawać klimat emocjonalny miejsca i kojarzyć się z przesłaniem, misją czy aspiracjami miasta. Każde logo powinno być zgodne z misją strategiczną - strategią marki miasta. Co jest przesłaniem strategicznym marki Kazimierz Dolny? Wtajemniczenie – a to niezwykle trudno wyrazić w grafice.
Czy kazimierskie logo spełnia te wszystkie warunki? Oczywiście zdania są podzielone. Jednych grafika wręcz urzekła – swoją oryginalnością i stylem, inni zarzucają jej brak powiązań z nadwiślańskim Miasteczkiem. Ale na sprzeciw jest już za późno. Logo Kazimierza Dolnego zostało przyjęte przez kilkuosobową komisję powołaną Zarządzeniem Burmistrza oraz zastrzeżone jako znak w Urzędzie Patentowym RP.
Księga znaku marki z logo Kazimierza Dolnego będzie kosztować 6,8 tys. zł (z czego ze środków budżetu gminy wydane zostanie 1 tyś. zł (15% kwoty), reszta jest finansowana ze środków UE).
Logo Kazimierza Dolnego
Na początku tygodnia po raz pierwszy zaprezentowane zostało publicznie logo miasta Kazimierza Dolnego. Projektantem znaku jest lubelski grafik Jarosław Koziara.