Koronawirus. Zalecenia dla obiektów noclegowych
W związku z koronawirusem ruch turystyczny zdecydowanie zmalał. Nie zatrzymał się jednak. Dlatego też warto wcielić w życie kilka wytycznych dla obiektów hotelowych przygotowanych przez Główny Inspektorat Sanitarny. Nie są skomplikowane, a na pewno pomocne.
Warto wiedzieć, że nie ma większego ryzyka zarażenia koronawirusem, gdy bezpośredni kontakt z zarażonym trwał krócej niż 15 minut, odbyto krótką rozmowę a odległość pomiędzy rozmówcami wynosiła ponad dwa metry.
Pamiętajmy, że obecnie najważniejszą zasadą jest zachowanie spokoju i niewpadanie w panikę. Ryzyko, że goście lub personel hotelu mogą zostać zarażeni podczas przebywania na terenie hotelu jest aktualnie bardzo niskie. Niemniej jednak obiekty noclegowe powinny zapewniać gościom informacje na temat koronawirusa.
Jak powinniśmy postępować wobec osób, które aktualnie przebywają w obiekcie? Na początek musimy ustalić, czy zarówno pracownicy jak i hotelowi goście przebywali w rejonie zagrożenia epidemiologicznego lub też czy mieli styczność z zarażoną osobą. Jeśli padnie odpowiedź twierdząca, powinniśmy się skontaktować ze stacją sanitarno-epidemiologiczną i zastosować do wydanych zaleceń, które najczęściej polegają na samoobserwacji.
Bardzo ważne jest także zabezpieczenie obiektu noclegowego. Jak tego dokonać? Od czego zacząć? Przede wszystkim musimy często, długo i dokładnie myć ręce mydłem i dezynfekować je. Zasada ta dotyczy wszystkich: właścicieli obiektów, pracowników i gości. Warto także jeszcze mocniej skupić się na zachowaniu czystości w całym obiekcie.
Podczas kontaktu z gośćmi spróbujmy utrzymać bezpieczną odległość od rozmówcy a w przypadku kaszlu czy kichania odwróćmy się od innych osób i zasłońmy twarz, później oczywiście umyjmy lub zdezynfekujmy dłonie. Istotną kwestią jest także powstrzymywanie się przed dotykaniem twarzy – szczególnie oczu, nosa oraz ust.
Pomocne mogą okazać się także pewne rozwiązania, które od dawna funkcjonują, a których być może do tej pory nie docenialiśmy, m.in. płatności bezgotówkowe. Dodatkowo w łatwo dostępnych miejscach, np. przy drzwiach lub w recepcji, możemy umieścić dozowniki z płynem odkażającym, a w łazienkach - plakaty, które pokazują, jak prawidłowo myć ręce. Oprócz tego częstej dezynfekcji powinniśmy poddawać te powierzchnie, z którymi często mają kontakt ludzie - podłogi, biurka, blaty, telefony, klawiatury, klamki czy poręcze.
Jeśli zastosujemy się do tych kilku podstawowych zasad, będziemy bezpieczni. Pamiętajmy również o obserwacji swojego stanu zdrowia, uczulmy na to także pracowników. Jeśli coś nas zaniepokoi, zostańmy w domu.